18 oktober 1998

Zimbabwe

Het werd hoog tijd om een keer Afrika te bezoeken en daarom gingen we van 17 september tot 15 oktober 1998 naar Zimbabwe, het land dat ons als reisland het meeste aansprak. Het was een prachtig land, erg geschikt om zelf rond te reizen.
We zijn begonnen in de hoofdstad Harare, vandaar met de nachttrein (privé-couchette voor nog geen 20 gulden) naar Mutare in het oosten, waar we een paar dagen gewandeld en gekampeerd hebben in de Eastern Highlands. Toen via Masvingo (de ruïnes van Great Zimbabwe) naar Bulawayo, Zimbabwe's tweede stad. Vandaar naar de indrukwekkende Victoria watervallen in het noordwesten op de grens met Zambia en naar Hwange National Park, iets zuidelijker, waar we veel wild gezien hebben (olifanten, giraffen, zebra's, een leeuw, buffels, antilopes, etc.). Daarna terug naar Bulawayo om te gaan wandelen en kamperen in Matopos, een nationaal park met veel 'balancing rocks' en prehistorische rotsschilderingen. Tenslotte naar Hippo Pools, een wilderness camp in het noorden, waar we kampeerden, wandelden en kajakten tussen de nijlpaarden.
We hebben prachtig weer gehad, elke dag droog, zonnig en warm. Regelmatig was het ruim 35°C, maar dat vinden wij helemaal niet erg.
Alles was erg goedkoop, op georganiseerde safari's en dergelijke na. Een flesje cola of een kop koffie kostte ongeveer een kwartje, een warme maaltijd minder dan vijf gulden. En er was veel te koop, ook in supermarkten, wat dat betreft was het redelijk westers.
De mensen waren erg vriendelijk en gemakkelijk. Bovendien sprak iedereen Engels, wat voor ons erg prettig was.

In de sloppenwijken van Harare was het veiliger om in de auto van onze lodge-eigenaar te blijven zitten.

Wandelen en kamperen in de Eastern Highlands.

Eventjes waren we in Mozambique, op deze onbewaakte grensovergang.

Het busstation van Chimanimani.

Great Zimbabwe, de ruïnes van de grootste middeleeuwse stad van sub-Sahara Afrika.

Afrikaans tafereel langs de kant van de weg.

World's View: volgens Cecil John Rhodes (de stichter van Rhodesië) het mooiste uitzicht ter wereld.

Balancing rocks in Matopos NP, hier 'Mother and Child'.

Neushoorns in Whovi gamepark.

Giraf tijdens een fiets(!)safari: tijd om even af te stappen.

Krokodil aaien (en eten) op een crocodile ranch bij Victoria Falls.

Tijdens een wandeling langs de Zambezi rivier kwamen we olifanten in het wild tegen.

De indrukwekkende Victoria watervallen vanaf de kant van Zambia, waar je in de droge tijd over het randje kunt lopen én hangen.

Exotisch eten: mopani worms (een soort rupsen).

Olifanten in Hwange NP.

Wasdag in Hwange NP.

Circa 5000 jaar oude rotsschilderingen van de bosjesmannen.

Warthogs worden graag geaaid en gaan er zelfs even goed voor liggen.

Kamperen bij Hippo Pools aan een rivier vol nijlpaarden. Tent opgezet bij donker (let op, niet op een nijlpaard-spoor!). 's Avonds hoorden we 'the drums echoing tonight' vanuit een afgelegen dorpje en de volgende ochtend werden we gewekt door de apen boven onze tent.

Bij Hippo Pools konden we zelf dagwandelingen maken, met mooie uitzichten over de rivier en de nijlpaarden daarin.

De laatste nacht sliepen we in een boomhut bij een waterhole. Bij elk geluidje schenen we met een spotlight richting het water. Vooral hert-achtigen en zebra's gezien, geen nijlpaarden, die graasden bij onze tentplek...