01 oktober 2010

Sri Lanka (3)

De afgelopen week zijn we van Nuwara Eliya via Ella en Tissamaharama naar Tangalla gefietst.

Na de lange klim naar Nuwara Eliya hadden meerdere mensen ons verteld dat de weg naar Ella goed, gemakkelijk en alleen maar dalend zou zijn. We verheugden ons dus op een makkelijke, ontspannen fietsdag door de mooie bergen. Maar dat viel een beetje tegen. We kwamen terecht in ruim 50 kilometer wegwerkzaamheden, wat hier betekent: zand, grof grind, gaten, wegversmallingen en opstoppingen doordat bussen elkaar niet meer kunnen passeren. En omdat het zand wordt natgehouden tegen het stuiven, verandert de weg in één grote modderpoel. En weliswaar daalden we eerst 1200 meter, maar moesten daarna weer 400 meter klimmen, wat ons op deze slechte weg zeker een uur kostte.
De andere fietsdagen waren overigens heel aangenaam, met rustige, goede wegen waar we onze kilometers gemakkelijk en snel maakten.

Nog steeds worden we onderweg van alle kanten gegroet en aangemoedigd, vanuit huisjes, winkeltjes en velden wordt geroepen en gezwaaid, er hangen zwaaiende mensen uit de bussen die ons passeren, vanuit driewielers worden aanmoedigingen geschreeuwd en soms gaat het verkeer een tijdje naast ons rijden om alles eens goed te kunnen bekijken of even met ons te praten. Wij zijn in ieder geval honderden keren per dag aan het zwaaien en groeten, wat een leuk en bijzonder gevoel geeft.
Tot nu toe hebben we ook nog geen andere toeristen op de fiets gezien, al vragen mensen bij het zien van onze fietsen wel regelmatig of we uit Nederland komen.

Behalve de mooie lanschappen en tempels die we tijdens het fietsen zien, hebben we op onze 'rustdagen' nog een aantal andere dingen gedaan:

In Ella, wat net als Nuwara Eliya in de heuvels van centraal Sri Lanka ligt, wandelden we door de theeplantages naar Little Adam's Peak. We bereikten de top net voor de wolken (die in dit seizoen elke dag halverwege de ochtend komen binnendrijven). Helaas kwam tegelijk met de wolken een gigantische zwerm wespen aan op de top, waardoor we hals over kop naar beneden moesten vluchten.

Tissamaharama wordt vaak gebruikt als uitvalsbasis voor een safari in Yala National Park. Wij zagen hier vanaf omdat het én behoorlijk duur is én het slechtste seizoen om veel te zien én omdat we al wel (veel) vaker olifanten, apen, pauwen en mangoesten hebben gezien. Wel fietsten we naar een vogelreservaat en namen we een bus naar Kataragama, een belangrijk pelgrimsoord voor zowel boeddhisten, hindoeïsten als moslims. We zagen onder andere hoe brandende kokosnoten werden geofferd door ze kapot te gooien op een steen voor een tempel, waarna de restanten door de wachtende apen onmiddellijk buit werden gemaakt.

Gisteren zijn we aangekomen in Tangalla, aan Sri Lanka's zuidkust, voor het eerst sinds ons vertrek uit Negombo weer aan zee. Na drie weken fietsen vonden we dat we wel iets verdiend hadden en daarom zitten we nu op een supermooie plek, in een houten huisje onder de palmen op een verlaten strand. Weliswaar gaat het ruim boven ons Sri Lankaanse budget, maar alles is relatief: in Europa betaal je hetzelfde voor een niet eens erg bijzondere campingplek.

We blijven hier een paar dagen genieten, wat vooral betekent lezen voor ons hutje met uitzicht op palmen, zee en strand, want zwemmen en snorkelen zit er in dit seizoen door de sterke stromingen niet in. Daarna willen we verder fietsen langs de zuidkust richting Galle.